top of page

Hey! Welkom op mijn blog Happy Friyay. Op dit kleine stukje internet heb ik zo'n 5200 volgers. Je kunt hier elke vrijdag (friyay!) een nieuw artikel verwachten. Heb je
vragen of opmerkingen? Je kunt altijd hier contact met me opnemen.

Stay connected

  • Black Pinterest Icon
  • Black Instagram Icon

+ Do: speculaasjes maken +

Hey! Afgelopen zaterdag was Sinterklaas weer in het land. Tijd voor Taai Taai en ander strooigoed dus. Het leek me leuk om een Sinterklaas recept met jullie te delen! Voor dit recept heb je alleen maar mix van Home Made (€2,-) nodig en volgens de verpakking 40 ml water. Later heb ik er nog wat water bij toegevoegd om de deegbal wat kneedbaarder te maken. In dit pakket zit niet alleen een mix voor Kruidnoten & Speculaasjes, maar ook nog eens 25 gram chocoladedruppels en een uitsteekvorm in de vorm van een molen. Met dit pakket heb ik ongeveer 14 speculaasjes en 20 kruidnoten kunnen bakken.

Hoe maak je het? Kneed de complete mix voor Kruidnoten & Speculaasjes en het water met een mixer met deeghaken tot een kruimelig deeg. Neem vervolgens het deeg uit de kom en kneed het met de handen tot een deegbal. Bestrooi het aanrecht met wat bloem en rol het deeg met bijvoorbeeld een deegroller uit tot een halve centimeter. Nu kun je met de uitsteekvorm de speculaasjes uitsteken en op een met bakpapier beklede bakplaat leggen met een tussenruimte van ongeveer 2 cm. Kruidnoten maak je op dezelfde manier, maar dan in schijfjes/bolletjes van ongeveer 1 cm.

Verwarm de chocolade in een kom die vervolgens in een pan heet water staat of verwarm de melkchocolade in de magnetron als je ook nog chocolade om de kruidnoten wilt hebben. Doop een aantal afgekoelde kruidnoten in de chocolade. Leg ze op een bakpapier en laat ze afkoelen tot de chocolade is uitgehard. Eet smakelijk!


Vinden jullie dit soort recepten leuk voor wellicht een volgende keer, maar dan helemaal zelfgemaakt? Laat het maar weten. Fijne dag!

bottom of page