top of page

Hey! Welkom op mijn blog Happy Friyay. Op dit kleine stukje internet heb ik zo'n 5200 volgers. Je kunt hier elke vrijdag (friyay!) een nieuw artikel verwachten. Heb je
vragen of opmerkingen? Je kunt altijd hier contact met me opnemen.

Stay connected

  • Black Pinterest Icon
  • Black Instagram Icon

⋆ B Y E | 2 0 1 6 ⋆


Dit was het dan, het jaar 2016. Morgen is de laatste dag van het jaar en in deze periode eten we héél veel en komen we wel een aantal kilootjes aan. Om heel eerlijk te zijn vind ik dat niet erg, want met deze sombere koude dagen moeten we het uiteraard wel een beetje gezellig houden. Voor mij is 2016 razendsnel voorbij gevlogen, misschien was het wel het snelste jaar ooit! Het leek mij leuk om mijn goede maar ook minder goede momenten eens samen te vatten. Ik kijk namelijk op dit jaar terug met gemengde gevoelens, want ik heb ontzettend veel leuke dingen mogen meemaken die me lang zullen bijblijven, maar ik heb ook wel wat minder leuke herinneringen waar ik veel van heb geleerd. Ik schrijf dit artikel voornamelijk voor mijzelf, maar ik hoop ook dat jullie hier wat van kunnen leren. Even je ups en downs samenvatten kan je soms een heel ander zicht geven over het jaar. Het zorgt ervoor dat je nadenkt over hetgeen waar je dankbaar voor bent en welke fouten je beter niet opnieuw kunt maken. Positieve punten ⋆ Ik ben overgegaan naar VWO vier en daar ben ik erg trots op! ⋆ Ik heb de keuze gemaakt om als extra vak Management & Organisatie te nemen en hiervoor haal ik de hoogste cijfers. Ik ben blij dat ik heb kunnen laten zien aan docenten, vrienden en familie dat ik het kan. ⋆ In mijn nieuwe klas heb ik veel nieuwe mensen leren kennen waar ik ook in de pauzes mee klets. ⋆ Daarnaast heb ik ook twee lieve vriendinnen leren kennen waar ik doordeweeks mee omga. ⋆ Ik heb ontzettend hard mijn best gedaan op school, vooral in het vierde jaar en ik heb tot nu toe nog maar één onvoldoende gehaald. (» zie ook nadelen «) ⋆ Vorig jaar schreef ik een artikel over goede voornemens voor 2016 en daarin schreef ik dat ik graag meer creatief bezig wilde zijn en dat is zéker gelukt. Ik heb kunst als examenvak en in de bovenbouw is kunst behoorlijk anders dan in lagere klassen. Je krijgt veel meer en ingewikkelder huiswerk en er wordt van je verwacht dat je zelf met ideeën komt en dit in je vrije tijd uitwerkt. Ik heb ook heel veel leuke kunstspullen gekocht en nieuwe dingen geprobeerd zoals waterverf, pastelkrijt, schilderen op grote doeken, schetsen met houtskool, spelen met kaarsvet, punaises, knopen, van alles! (» zie ook nadelen «} ⋆ Ik heb een nieuwe taal geleerd: Spaans! ⋆ Ik heb veel gezonde smoothies gedronken dit jaar. ⋆ Ook heb ik in 2016 voor het eerst bij de Bagels & Beans gegeten, hierdoor lust ik ook avocado. ⋆ Nog iets wat ik heb leren kennen, de Søstrene Grene. Dit is een Deense woonwinkel met hele goedkope Scandinavische/moderne spullen. ⋆ Ik maart ben ik begonnen met hoepelen, maar na een maand ben ik jammer genoeg gestopt. Misschien kan ik dit weer oppakken in 2017? ⋆ Voor mijn blog heb ik een aantal leuke pakketjes mogen ontvangen en daarvoor ben ik nog steeds heel erg dankbaar aan degene die dit naar mij hebben opgestuurd. ⋆ Over pakketjes gesproken, ik ben gaan snail mailen! ⋆ Ik heb mijn kamer een stuk gezelliger gemaakt met lampjes, cactussen, een trolley, posters en een leuk dekbed. Ik geniet hier nog steeds iedere dag van. ⋆ Verder heb ik een nieuwe fiets, laptop en bureaukastje gekregen/gekocht. Best wel grote items waar ik heel erg blij van word. ⋆ Dan nu de allermooiste herinnering van het hele jaar! Misschien wel een van de mooiste herinneringen van mijn hele leven. Ik ben voor de zesde keer op vakantie geweest naar de Verenigde Arabische Emiraten en het verveelt nooit. Ik geniet van de natuur en daarmee bedoel ik de woestijn, prachtige hoge palmbomen, een heerlijk strand, de heldere lichtblauwe lucht, de zee, de temperatuur en hoe schoon alles op straat is. Wanneer je mij op mijn tenen wil trappen, moet je vooral zeggen dat de VAE geen natuur heeft. Ik zie dit als een grote belediging en dat maakt me verdrietig. Dit jaar ben ik maar kort in Dubai geweest, want daarna vlogen we direct door naar Doha in Qatar. Dit was op Koningsdag (én mijn moeders verjaardag) en ik had er totaal geen zin in. Sowieso vind ik dit extra bijzonder, omdat ik het eerst als een negatieve ervaring voor me zag en nu is het een van de mooiste herinneringen van mijn leven. In Qatar is alles net wat kleiner dan in VAE. Allebei is er veel geld (voornamelijk uit olie), maar Qatar is niet zo van 'groot, groter, grootst' en dat waardeer ik. Maar het is er wel het schoonst, haha. Er loopt veel lokale bevolking en er zijn veel minder toeristen dan in Dubai. Ik vind het juist fijn om op het dak van het hotel te zitten met een zwembad met geen andere toeristen om je heen. Ook kom je op de plaatselijke open markten (Souks/Souqs) geen Nederlanders tegen en kun je rustig rondlopen en op een terras een drankje nemen. Eén groot nadeel is wel dat ze in Qatar veel strenger zijn qua geloof. Aangezien het zoveel indruk op me heeft gemaakt, schrijf ik er graag een los artikel over met wat mooie plaatjes erbij! ⋆ Ik ben meerdere keren naar Zwolle, Utrecht, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Drenthe, Wageningen, Maastricht, Brussel, Antwerpen, Gent, Bottrop, Essen en Düsseldorf geweest. ⋆ Met school gingen we ook nog naar Den Haag voor ProDemos en naar Luik. Ik vond het heel leuk om Frans te praten en om les gaufres Liégeoises te bestellen. ⋆ Mijn broer haalde zijn diploma en daar ben ik ook erg trots op! ⋆ Nico Rosberg is wereldkampioen Formule 1 geworden. (» zie ook nadelen «) ⋆ Mijn blog bestond op 23 augustus 2016 precies één jaar! (» zie ook nadelen «) ⋆ Ik heb dit jaar heel veel nieuwe artikelen geschreven. (» zie ook nadelen «) ⋆ Mijn blog is het afgelopen jaar ontzettend gegroeid en ik heb ongeveer 3500 à 4000 volgers op Instagram erbij gekregen! Daar ben ik iedereen dankbaar voor, want eerlijk is eerlijk, zonder jullie geweldige volgers zou niemand meer mijn blog lezen. (» zie ook nadelen «) ⋆ Ik ben familie en vrienden heel dankbaar dat ik alle gezellige feestdagen met hen mocht vieren.

Een mooie herinnering van mijn bezoek aan Zwolle dit jaar Negatieve punten ⋆ Dit is een best wel persoonlijk punt, maar mijn blog is dus ook voor een deel persoonlijk, dus daarom heb ik besloten om dit toch te delen: dit jaar is de beste vriend van mijn broer overleden. Hij is zestien jaar geworden, veel te jong om dood te gaan. Mijn broer had een hele speciale band met hem. Zijn vriend was geestelijk en lichamelijk gehandicapt, maar niet alleen dat. Hij had ook nog eens Hydrocefalie (= waterhoofd) en kon niet praten. Hij begrijpt dingen wel, dus hij kan bijvoorbeeld lachen of ja knikken. Mijn broer zorgde vaak voor hem, omdat ze een klik hadden. Hij reed hem dan in de rolstoel en ze gingen samen wandelen om even buiten te zijn. Van de een op de andere dag kwam hij niet opdagen en zijn ouders vertelden ons dat hij zich al een tijdje niet lekker voelde. Prima, dachten wij. Dan zien we hem volgende week wel weer verschijnen. Later had hij geen eetlust, voelde hij zich misselijk, kreeg hij epileptische aanvallen en hij was duizelig. Geen goed teken dus, maar hij kan nou eenmaal niet praten en waarschijnlijk niet goed genoeg aangeven dat er iets mis is. Na een tijdje zag hij blauw en bracht zijn vader hem naar het ziekenhuis. Eenmaal aangekomen in het ziekenhuis waren ze te laat en was hij al overleden. Maandag was hij overleden en woensdag kregen we het te horen. Dit was een enorme shock. Achteraf bleek dat er waarschijnlijk iets mis was met de drain die het hersenvocht afvoert. Deze complicatie komt regelmatig voor, maar dan moet de 'shunt' (het slangetje) meestal verstopt raken. De slangetjes kunnen ook bijvoorbeeld losraken of in de knoop raken. Een hele nare gedachte, maar als je er meer over wilt laten kan dat hier, want het is toch een interessant onderwerp. ⋆ Een nadeel van kunst in de bovenbouw vind ik dat er een hoop werk bij komt kijken. Je krijgt bijvoorbeeld kunstgeschiedenis wat veel tijd kost, maar ik ben ook iedere week een paar uur kwijt aan het bedenken van nieuwe kunstenaars als huisopdracht en andere dingen die je verplicht moet doen. Ik vind het leuk om kunst thuis te maken voor mijn eigen plezier, maar in de lessen vind ik het steeds minder leuk. ⋆ Ook met school was dit een heel druk jaar. Vooral de toetsweken in de bovenbouw zijn heel erg wennen en het is véél meer leerstof. Bovendien heb je veel minder toetsen en is het dus lastiger om een vak op te halen. ⋆ Nog een nadeel wat hierbij komt kijken is dat je veel minder tijd hebt om met vrienden af te spreken. En iedere keer wíl ik wel graag afspreken, maar dan zijn er die week ook een hoop deadlines die ik dan beter af kan maken. Deels komt dit ook een beetje door mijn perfectionisme, omdat alles netjes moet zijn en ik ben hierdoor altijd een hoop tijd kwijt. Iedere keer neem ik me voor om minder hard te leren, omdat ik er soms echt gestrest van raak, maar toch doe ik het. ⋆ Verder koop ik iedere keer boeken voor mezelf, maar lees ik ze nooit. Pas geleden was ik mijn kamer aan het opruimen en kwam ik erachter dat er een gloednieuw "Hoe overleef ik de brugklas" boek in de kast lag. Echt zonde dat ik die nooit heb gelezen! Maar wegdoen wil ik ook liever niet, dus misschien moet ik hem maar eens gaan lezen (als ik meer tijd heb, haha). ⋆ Wat ook een teleurstelling voor mij was is dat wereldkampioen Formule 1 Nico Rosberg per direct een punt achter zijn loopbaan zette, terwijl hij het weekend daarvoor zo hard had gestreden voor de wereldtitel. ⋆ In mijn lijstje van positieve punten schreef ik dat mijn blog één jaar oud is geworden, maar ik heb dit niet gevierd, omdat ik het heel druk had met school. Achteraf heb ik hier best veel spijt van gehad, omdat het een heel bijzonder moment is geweest. ⋆ Ik heb ook een aantal keer andere mijlpalen behaald zoals de 1500, 2000, 2500, 3000 en 4500 volgers. Iedere keer was ik van plan om een winactie te houden, maar ik wist niet zo goed wat. Wellicht bij de volgende mijlpaal wel? Laat weten als je een leuk idee hebt! ⋆ Dan het laatste punt en dat is vooral een leermoment voor mezelf. Aan het begin van 2016 was ik heel erg actief op mijn blog en stak ik veel tijd in artikelen, soms wel drie uur. Naarmate ik het wat drukker kreeg, besloot ik om meer artikelen te schrijven die wat korter waren, maar ik merkte ook dat mensen mijn oude artikelen leuker vonden. Daarom ben ik van plan om in 2017 meer artikelen te plaatsen die van betere kwaliteit zijn. Quality over quantity. Wat was jouw hoogtepunt van dit jaar?


bottom of page